fbpx

4. Tigerspring – 15 uger – en verden af begivenheder

Omkring 19. uge vil du lægge mærke til, at dit barn begynder at udvikle evnen til at opfatte, og til selv at igangsætte, såkaldte begivenheder. Denne evne åbner for en verden med et kolossalt repertoire af “begivenhedsfærdigheder”.

Dit barn vil vælge de færdigheder, det er bedst egnet til — dem det har mest lyst til at udforske. Du hjælper barnet bedst, ved at opmuntre det til at gøre hvad det er parat til, i stedet for at prøve at presse det i alle mulige andre retninger. 

Springets varighed:

Springet ind i En Verden af Begivenheder varer mellem uge 14½ og 19½.

Nye færdigheder

  • Kan være meget aktiv. River med stor succes fat i alt, og nyder at iagttage det falde på gulvet.
  • Kan fjerne et klæde fra sit ansigt.
  • Slår i bordet med sit legetøj (undersøger lydene og materialet på den måde).
  • Reagerer på sit eget navn og spejlbillede.
  • Bruger konsonanter.

Se efter følgende tegn

  • Kan have behov for at få støttet hovedet lidt oftere.
  • Er meget opmærksomhedskrævende.
  • Humørsvingende.
  • Ønsker tæt fysisk kontakt, også når han spiser.
  • Kan virke fraværende eller indesluttet.

Sjove lege under det 4. Spring.

  • GLAD SNAK! Snak så ofte som muligt til dit barn om de ting, det ser, hører, smager og føler. Tal om de ting det gør, og de ting det oplever. Hold dine sætninger korte og enkle. Understreg vigtige ord. For eksempel: “mærk på dette — græs”, “far kommer”, “hør — dørklokken” eller “luk munden op”. 
  • HVAD SKER DER NU? Du siger: “Jeg vil … (PAUSE)… knibe dig… i næsen”. Så tager du om barnets næse og drejer den forsigtigt rundt. Du kan gøre det samme med barnets ører, hænder og fødder. Find ud af hvad barnet bedst kan lide. Hvis du leger denne leg regelmæssigt, vil barnet vide præcis, hvad du vil gøre næste gang. Så vil det i spænding holde øje med dine hænder og skrige af latter, når du tager det om næsen. Denne leg vil lære barnet dets egen krop og ordene for de enkelte kropsdele at kende. 
  • AT SE PÅ BILLEDER SAMMEN Vis dit barn et kulørt billede i en bog. Barnet vil måske have lyst til at se flere billeder. Sørg for, at billederne er strålende lyse og klare, og at de forestiller ting barnet kender. Tal sammen om billedet og peg på de tilsvarende genstande i stuen. 
  • SANGE OG BØRNERIM Mange spædbørn elsker sange, især når de er ledsaget af bevægelser som “Klappe, klappe kage”, “Så går vi rundt om en enebærbusk” og “Ro, ro, ro din båd”. Men de nyder også at blive vugget til rytmen af en sang eller et børnerim. Spædbørn genkender sangene på deres melodi, rytme og intonation.
  • KILDELEG Der findes mange kildelege f. eks: Nu kommer der…  en lille mand…  og kilder dig… Når man siger “Nu kommer …”, bevæger man fingrene langsomt op ad barnets arm for til sidst at kilde barnets hals. 
  • TITTE-BØH Dæk barnets ansigt med et stykke stof og spørg: “Hvor er …?” Hold øje med barnet for at se, om det kan flytte stoffet væk fra ansigtet. Hvis ikke, så hjælp ved at holde barnets hånd og langsomt trække stoffet væk fra dets ansigt. Når barnet kan se dig igen, så sig “bøh” — det vil hjælpe det til at huske begivenheden. 
  • LEGE FORAN SPEJLET Se i et spejl sammen. Som regel vil barnet foretrække at kigge, og til at begynde med smile til sit eget spejlbillede. Men så vil det se på dit spejlbillede, og derefter på dig. Dette vil normalt forvirre barnet, og det vil som regel se frem og tilbage på dig og dit spejlbillede. Hvis du begynder at tale til barnet, vil det blive endnu mere forbavset. 

Vi vil gerne hjælpe dig igennem din babys Tigerspring! Hvis du taster din babys terminsdato i vores “Tigerspringalarm“, modtager du viden om din babys 10 spring, lige umiddelbart inden springene sætter ind.

Helt gratis!

0
    0
    Din kurv
    Your cart is emptyReturn to Shop