Leg med din baby

Gode lege som din baby elsker, er nogle der aktiverer dens sanser, pirrer dens forventninger og nysgerrighed, og giver den noget at eksperimentere med og gruble over. Som Einstein siger ovenfor er leg, især for babyer, dybt seriøs forskning.

Lad aldrig disse lege være for vanskelige. Stop når din baby begynder at kigge væk, eller ikke deltager på anden måde. Så er dens lille sind fyldt.

Uddrag fra Baby Hjerner.

Denne bog fokuserer på lege der kan stimulere udviklingen af babyens sind på 5 forskellige områder: matematik, musik, sprog, logisk tænkning, og kreativitet.

Noget der særligt kan fyre op under din babys interesse, er at udforske kausaliteter, eller årsagssammenhænge (Logisk tænkning)

Det følgende uddrag har særlig fokus på lege med årsagssammenhænge:

Fødslen +

Udtænk nogle måder din baby kan få erfaringer med at forårsage en bevægelse, ved at hænge mobile dele der gerne må kunne glimte og give lyde, op over barnet (det kunne være rangler, ringklokker, selv teskeer og andre ufarlige ting), og forbind dem nænsomt med babyen, med et blødt bånd. De kommercielle baby-uroer er ikke nødvendige, men selvfølgelig aldeles udmærkede. Mens din baby udforsker sine muligheder for at forårsage lyde og bevægelser, så iagttag hendes ansigt, og læg mærke til glæden og fascinationen. Hvis du medtager ideen fra Papouseks studier, kan du skifte mellem at barnet bruger sin fod og sin arm. Det smukke ved denne aktivitet er at helt nyfødte finder den både morsom og stimulerende. I starten forstår de måske ikke fuldt ud deres rolle i legetøjets bevægelser, men den kendsgerning at der er bevægelse foran barnet virker i sig selv underholdende. (Du må naturligvis ikke lade barnet være uden opsyn, for at undgå at det vikler sig ind i båndet.) Læs mere om denne leg >>

6 måneder+

Leg meget enkle kausale lege med barnet, hvor det får mulighed for at påvirke sine omgivelser. Sådanne aktiviteter drager fordel af dets fascination af at spille en rolle i verden omkring det. Lad barnet være en aktiv del i lege der har som grundelement ”hvis du gør sådan, så sker der dette.” En leg som ”Kukkebøh” er et eksempel: Mor gemmer sig bag et stykke klæde, og siger ”kukke…”, og venter indtil babyen hiver klædet væk og siger ”bøh!” Der grines og hvines af spænding, og babyen lærer hurtigt sin del af legen: at fjerne klædet. Et andet eksempel: far gemmer sig bag en dør, og venter til babyen skubber den op, og hopper så frem. For at få lidt variation i legen kan han forsinke sin entré, præcis længe nok til at babyen begynder at spekulere på om noget har ændret sig, og fryde sig når det viser sig at det er der ikke.

9 måneder+

Babyer elsker ansigter, fyldt som de er med bevægelige dele – øjne, næser, munde osv. Gør brug af den fascination ved at lave en lille kausal-leg som denne: bed din baby om at pege på din næse. Når hun gør det, så overrask hende ved at stikke din tunge ud på samme tid. Efter at hun har moret sig med denne mulighed for at forårsage noget, kan du overraske hende ved i stedet at fløjte eller kilde hende, når hun peger. En anden populær leg med ansigtet er at puste kinderne op, og bede babyen om at trykke på dem. Når hun gør det stikker du din tunge ud. Så flytter hun sine fingre, og din tunge forsvinder igen. Din baby kan bruge timer på denne variant.

18 måneder+

På dette tidspunkt har dit barn høstet mange erfaringer fra sine eksperimenter med kausalitet, og er konstant på udgik efter nye og interessante måder at påvirke sine omgivelser på. Legetøjsproducenter har for længst opdaget denne trang som er grundideen i meget traditionelt legetøj: tryk på en knap og et dukkehoved kommer frem, etc. Det er storartet legetøj, for barnet udfører og påvirker noget.

Men også her er kommercielt legetøj ikke den eneste mulighed. Prøv at lægge et stykke af en småkage i en tom tændstikæske. Udfordrer din baby til at finde ud af hvordan man åbner en sløjfe om en pose med rosiner. Placer et stykke legetøj på spisebordet ude af dit barns rækkevidde, men med mulighed for at regne ud hvordan det får fat i det. Vi hørte om et eksempel på en mor der skulle til at smide papcylinderen fra en brugt toiletrulle væk. Hun fik den ide at skabe et simpelt problem for sin tre måneder gamle datter, ved at skubbe en skumfidus ind i midten af cylinderen. Datteren var optaget af problemet i et stykke tid, hvorefter hun fik overrakt en køkkenske med et langt skaft. Hun analyserede situationen et øjeblik, hvorefter hun lyste op. Skaftet blev skubbet ind i cylinderen, skumfidusen kom ud, og ingen har hørt fra den siden.

Uddrag fra Vidunderlige Uger

Bogen har lege inddelt efter alder (eller spring i udvikling). De følgende lege er fra kapitlet En Verden af Kategorier, og er især sjove for babyer omkring 33½ uge, og frem:

Yndlingslege i en verden af kategorier

Her er nogle lege og aktiviteter, som de fleste småbørn kan lide nu, og som kan hjælpe dem til at træne deres nyligt udviklede færdigheder.

Gå på opdagelse sammen

Visse ting vil udøve en magisk tiltrækningskraft på dit lille barn, men at gå på opdagelse på egen hånd kan være farligt eller umuligt. Derfor skal du hjælpe barnet. Du kan hjælpe med at håndtere f. eks skrøbelige fotografirammer eller tunge porcelænsfigurer, så barnet ikke ødelægger dem eller selv kommer til skade, men alligevel får tilfredsstillet sin nysgerrighed.

Klokker og kontakter

Lad barnet selv ringe på dørklokken. Det vil med det samme kunne høre at det forårsager noget. Du kan også lade barnet trykke på elevatorknappen. Og lad barnet tænde lyset når det er helt mørkt, så det kan se virkningen. Lad det en gang imellem trykke på knappen i bussen eller lyssignalet ved en fodgængerovergang, og forklar barnet hvad der sker og hvad det skal være opmærksom på. Det vil lære barnet noget om forbindelsen mellem dets handlinger, og det der sker som følge af dem.

Nyd udendørslivet sammen

I denne alder kan de fleste småbørn ikke få nok af at være udendørs. Børn lærer meget af bare at sidde på en græsplæne. Det vil se nye ting. Det vil kunne se på ting fra stor afstand. Hvad enten du kører på cykel, går, skubber barnevognen eller har barnet på ryggen, så sørg for at standse op en gang imellem, så dit barn kan se nærmere på sine omgivelser, lytte til dem og føle på dem.

Vis barnet, hvordan det ser ud med og uden tøj

Mange babyer har tilsyneladende ikke tid til at blive klædt af og gjort i stand. De har alt for travlt med andre ting. Men de elsker at se på sig selv og er endnu mere interesserede når man foretager sig noget med dem. Udnyt det. Tør dit barn med håndklædet foran et spejl. Klæd det af og på foran et spejl, så det kan lege en slags titte-bøh med sig selv imens.

Ordlege

Din baby forstår langt mere end du tror, og det elsker at kunne demonstrere det. Barnet vil nu begynde at udvide forrådet af ord og sætninger det forstår, og glæde sig over det.

Giv tingene navne

Giv de ting barnet ser på eller lytter til, navne. Og når dit barn med gestus udtrykker hvad det ønsker, så oversæt spørgsmålet ved at sætte ord på det. Det vil lære barnet at det selv kan bruge ord til at udtrykke sig med.

Sæt navn på tingene i bøgerne

Tag dit barn på skødet eller sæt det lige ved siden af dig. Lad det vælge en bog og ræk barnet bogen. Så kan det selv vende bladene. Peg på det billede barnet ser på, og sæt navn på det. Du kan også lave passende lyde som det dyr den lille ser på, eller den genstand du peger på. Du skal opmuntre dit barn til selv at sige det samme ord eller den samme lyd. Lad være med at blive ved hvis barnet taber interessen. Nogle babyer har behov for lidt kærtegn efter hver side, for at de kan bevare interessen.

Giv barnet små opgaver

Spørg dit barn om det vil give dig det, det holder i hånden, f. eks ved at sige: “Giv det til mor”. Bed en gang imellem også den lille om at give genstanden til sin far. Du kan også bede barnet om at hente noget til dig — f. eks: “Giv mig tandbørsten” og “Giv mig bolden”. Prøv også en gang imellem at kalde på barnet når du er ude af syne. (“Hvor er du?”), og lad barnet svare. Eller bed barnet komme hen til dig (“Kom herhen”). Ros, hvis barnet deltager i legen, og fortsæt kun så længe dit barn morer sig over det.

Efterabe

Mange babyer studerer andre mennesker med stor interesse og elsker at efterabe det de ser andre gøre. Hvis dit barn kan lide det, så udnyt det til barnets fordel. Gør dette: Du kan først opfordre dit barn til at efterabe alt hvad du gør, og derefter efterabe du den lille. I vil tit kunne blive ved i en uendelighed, skiftes til at gøre det samme igen og igen. Prøv også at ændre dine gestus. Gør dem lidt hurtigere eller langsommere. Prøv at gøre dem med den ene hånd eller med begge hænder. Prøv at gøre dem med eller uden lyd og så videre. Prøv også at lege denne leg foran et spejl. Nogle børn vil elske at gentage gestus foran et spejl mens de ser på sig selv for at finde ud af hvordan tingene bliver gjort.

Tale foran et spejl

Hvis dit barn er interesseret i mundstillinger, så prøv at øve dem foran et spejl. Gør det til en leg. Sæt jer foran spejlet sammen og leg med vokaler, konsonanter eller ord, eller hvad dit barn nu bedst kan lide. Giv det tid til at iagttage og efterligne. Mange børn elsker at se sig selv efterligne gestus, for eksempel bevægelser af hånd og hoved. Prøv også det en gang imellem. Hvis dit barn kan se sig selv mens det efterligner dig, vil det straks kunne se om det gør tingene på samme måde som du.

Sang- og bevægelseslege

Syng “Klappe, klappe, kage” og lad dit barn føle de bevægelser der ledsager sangen. Tag barnets hænder i dine og gør bevægelsen sammen. Sommetider vil babyer efterligne klapningen på eget initiativ. Eller selv løfte hænderne. Børn er stadig ude af stand til at efterligne en hel række bevægelser i denne alder, men de er i stand til at more sig over dem.

Lege, der giver jer mulighed for at bytte roller

Du kan opmuntre barnet til at påtage sig en rolle det har set dig eller et andet barn udføre.

Jeg kommer og tager dig

Du kan betragte dette som den første tagfat-leg. Den kan leges mens man kravler eller går. Prøv at vende legen om en gang imellem — kravl eller gå din vej og giv tydeligt tegn til at du forventer at barnet skal komme efter dig. Prøv at slippe væk hvis barnet prøver at fange dig. Hvis barnet fanger dig, eller du fanger barnet, så giv det et knus eller løft det højt op i luften.

Skjul

Gem dig sådan at barnet ser dig forsvinde, og lad så barnet lede efter dig. Sommetider er børnene hurtige til at gemme sig og bliver stående bag deres seng eller sidder helt stille i en krog. Som regel vil de vælge det sted, hvor du lige har gemt dig, eller et der var en succes dagen før. Reager med begejstring, når i finder hinanden.