Din babys søvn

”Hvorfor sover du ikke?” Det spørgsmål trænger sig på når man for 10. nat i træk sidder med sin skrigende eller legende baby klokken 3 om natten. Nogle gange skriger man indvendig mens man har lyst til at rive håret ud af hovedet på sig selv af ren søvnmangel: ”Så sov dog!”

Det evindelige natteroderi er muligvis det mest udfordrende ved at have en nyfødt.

Så hvorfor sover den lille ikke om natten?

Når din baby vil ikke sove

Grunden til at din baby ikke sover om natten, er at hun ikke kan! Det er fysisk umuligt, og derfor noget man ligeså godt kan acceptere som en del af "pakken".

En regelmæssig søvnrytme er nemlig hormonalt bestemt. Én af voksnes dag-nat rytmer vedrører produktionen af hormonstoffet melatonin, eller 'søvnhormonet'. Din hjerne  producerer dette hormon når det bliver mørkt. Melatonin gør dig søvnig.

I dine binyrer produceres der et andet hormon, kortisol. Kortisol er et stresshormon. Modsat melatonin, frisker kortisol dig op. Når det bliver mørkt producerer du mindre af det. Det betyder at du helt automatisk slapper mere af, og falder lettere i søvn og sover bedre. Kortisolproduktionen begynder igen on natten og tidligt om morgenen.

Om aftenen producerer du altså mere melatonin, og mindre kortisol. Om morgenen mere kortisol, og mindre melatonin. Derfor bliver du søvnig når det bliver mørkt, og vågner når det bliver lyst.

Nyfødte kan ikke kan producere disse stoffer! Hjernen er simpelthen ikke udviklet nok til det endnu.

Det betyder at din baby sover når den er træt pga. udmattelse. Modsat dig, har din babys søvn altså intet at gøre med døgnrytmer, eller lys/mørke.

Med andre ord er din baby biologisk set ikke i stand til at have en sove-vågen rytme i starten.

Denne viden kan være en trøst. Du gør ikke noget forkert, og din baby gør ikke noget forkert.

Hvad du kan gøre

Det vigtigste råd er nok at affinde sig med den begrænsede periode hvor din baby ikke sover. Det er naturens gang.

Men der er et par fif du kan bruge: Prøv at forstå søvnens faser. Det vil gøre det muligt at indrette dig efter din babys søvnfaser.

Søvn inddeles i 4 faser, som tilsammen danner en søvncyklus. Det gælder også for din baby, men varigheden af hendes faser er forskellige fra dine.

En søvncyklus gentager sig natten igennem sig indtil man vågner.

Ingen-REM fase 1

Kendetegn

  • Sover meget let
  • Øjnene er lukkede
  • Meget let at vække

Forskelle mellem din babys og din søvn

  • Denne fase er langt kortere hos din baby (kun omkring 2-4% af hele søvnperioden)
  • Hos voksne kan det sammenlignes med en kort lur på sofaen

Praktisk

  • Din baby vågner hurtigt. Det er ikke muligt at lægge barnet, eller snige sig væk.

Ingen-REM fase 2

Kendetegn

  • Kroppen slapper mere af, føles slap.
  • Hjerteslag sænkes.
  • Kropstemperaturen falder yderligere.

Forskelle mellem din babys og din søvn

  • En voksen bruger 45-55% af tiden i denne fase, en baby meget mindre.
  • Jo ældre barnet bliver, jo længere tid bliver der brugt i denne fase og mindre i REM-fasen.

Praktisk

  • Tjek om din baby allerede sover dybt nok til at lægge den ned, eller forlade rummet, ved at løfte en arm og "slippe" den. Hvis den falder slapt ned, er din baby i slutningen af fase 2, eller endda allerede i fase 3, og er i en dyb søvn. Hvis armen falder men stadig er 'under kontrol', er der ikke ”fri bane” endnu. Barnet er stadig i fase 2, og du skal være meget forsigtig, hvis du lægger det ned eller forlader rummet. Eller du skal vente et par minutter, indtil fase 3 starter.

Ingen-REM fase 3

Kendetegn

  • Dyb søvn.
  • Hele kroppen slapper af.
  • Taler i søvne i starten af denne fase.
  • Mulige mareridt i slutningen af denne fase.
  • Selvom du slapper meget dybt af, varer denne fase ikke længe.

Forskelle mellem din babys og din søvn

  • Voksne har en dybere og længere søvn i denne fase.

Praktisk

  • Det er nu meget nemt at lægge din baby ned, forlade rummet osv. Den lille er i dyb søvn.
  • Denne fase begynder ca. halvvejs inde i babyens søvncyklus.
  • Husk at en ny cyklus starter efter denne fase, og søvn (hvis din baby ikke vågner op) bliver en let søvn igen!

REM-søvn

Kendetegn

  • Aktiv søvn.
  • Drømme.
  • Kroppen er i ro, men øjnene bevæger sig meget.
  • Aktiv hjernestimulering.
  • Oprettelse af mange hjerneforbindelser.
  • Blodforsyningen til hjernen fordobles!

Forskelle mellem din babys og din søvn

  • Babyer er dobbelt så længe i REM-søvn.
  • På din baby kan du se øjnene flytte sig hurtigt under øjenlågene.

Praktisk

  • REM-søvn hjælper med at behandle spring.
  • Sover din baby længere, og har flere REM faser under et spring? Det er helt normalt, og godt for dit barn. Forsøg ikke at få det til at sove længere, eller dybere.
  • Din baby vågner lettere, så det er ikke det rigtige tidspunkt at lægge den ned, eller at snige sig væk.

10 tips du kan bruge når din baby ikke vil sove i længere perioder:

  1. Frisk luft hjælper! Gå regelmæssigt ture på egen hånd, efter at du har madet den lille, selvfølgelig mens nogen er hos din baby. Frisk luft kan gøre underværker, især hvis du er meget træt.
  2. Tag en powernap når din partner er hjemme. En halv timers lur er ofte nok til at genoplade batterierne.
  3. Skift til at sove på gæsteværelset en enkelt nat, eller endda på sofaen. Lav mælk, og få en hel nats hvile.
  4. Prøv at tage et bad i løbet af dagen. Normalt sover et barn bedre efter et varmt bad, og det kan du også gøre i løbet af dagen i stedet for kun om aftenen!
  5. Bed om hjælp. Dette er en vigtig! Selvom der ikke er noget galt med din baby, og selvom det er normalt at du er træt, er det ikke let. Alle med børn ved dette, og vil med glæde hjælpe. Nogle gange er en time nok. Bare tid nok til at tage et godt brusebad, gå en tur, motionere, eller gøre noget andet for dig selv. Vær ikke flov, alle vil forstå det!
  6. Nogle babyer elsker at blive svøbt. Vælg et godt stykke stof, og find film der viser dig hvordan du gør det.
  7. Sov sammen. De fleste babyer sover bedre, når de er sammen med deres forældre. Med den metode behøver du ikke at stå op når din baby vågner. Hvis du vælger at sove sammen, skal du gøre det sikkert. University of Notre Dame (Indiana, USA) har et ”Behavioral Sleep Laboratory” og en hjemmeside hvor de beskriver positive og negative aspekter ved at sove sammen. Det er en god kilde til information om emnet.
  8. En slynge kan også være en fordel. Din baby føler sig tryg og tæt på dig, og du kan stadig udrette noget fordi dine hænder er frie. Den lille vil ikke vågne så let, og falde i søvn hurtigere, fordi den kan mærke dig.
  9. Spis sundt. Ja, kaffe, sukker og energidrikke virker som en god løsning, men kun på kort sigt. Den stærke virkning efterfulges af bølgedalen, og så er du dobbelt så træt. Du kan ikke klare den slags dukkerter nu, hvor du allerede tærer på dine reserver. Sund kost gør underværker, og du vil snart mærke forskellen på dit energi-niveau. Spis masser af fuldkornsprodukter, frugt og grøntsager.
  10. Et af de mest effektive tips er at hvile i løbet af dagen. Skal din baby sove? Tag også selv en lur. Ja, det betyder at du ikke kan gøre de ting du havde planlagt at gøre, mens den sov. Så gør dem senere. Nogle gange er det bedste bare at lade rod være rod. Og udhvilet af de ekstra lure du får om dagen, kan du overskue mere, og være mere effektiv!
www.vidunderligeuger.dk ejes af forlaget Profic, CVR 17414097 - www.profic.dk - email profic@mail.dk - Telefon: 61853606 - Adresse: Gl. Stationsvej 1a, 8400 Ebeltoft - Læs vores Handelsbetingelser