fbpx

Se vores produkter fra Bumbleride

Sundhed og samvær

Dejlige babysenge

Graviditet og søvn – hvilke problemer kan du opleve

graviditet og søv - vidunderlige uger

En graviditet kan være ret udmattende for en kvindes krop. Både det fysiske ubehag ved at være gravid og den følelsesmæssige stress der er forbundet med denne store livsbegivenhed, kan give søvnproblemer og holde den vordende mor vågen om natten.

Folk siger nogle gange i spøg, at de problemer gravide kvinder har med at sove, blot er en forberedelse til den mangel på søvn de skal leve med, efter barnet bliver født. Men faktisk er graviditeten et godt tidspunkt for kvinder til at tage deres søvnbehov og -vaner mere alvorligt, og gøre en indsats for at sove mere.

Mange klager over at føle sig udmattede, især i første og tredje trimester. Det kan faktisk komme som en overraskelse for kvinder, hvor udmattede de egentlig bliver i de første måneder af graviditeten.

“Mange kvinder bliver meget overraskede over, hvor trætte de føler sig i det første trimester,” siger Kathy Lee, professor i sundhedspleje på University of California, San Francisco, som har forsket i hvordan graviditet påvirker søvnen.

Kvinder lærer hurtigt alt om morgenkvalme og lignende ret tidligt i graviditeten, og har hørt meget om de begreber. Men mange førstegangsfødende, siger at de ikke havde nogen anelse om, hvor hårdt for kroppen dette stadie er, siger Lee.

At sove for to

Ligesom det gamle råd om at en gravid kvinde skal ”spise for to”, bør det også understreges under de prænatale konsultationer, hvor vigtigt det er at ”sove for to”, siger Lee.

En grund er at graviditeten kan påvirke både hvor meget søvn en kvinde får, men især kvaliteten af hendes søvn.

Efterhånden som kroppen ændrer sig, og generne ved graviditeten gør det sværere at falde i søvn og sove igennem, anbefaler Lee at vordende mødre ligger i sengen mindst 8 timer hver nat, så de kan få mindst 7 timers søvn.

Forskerne har opdaget at mangel på søvn under graviditeten kan påvirke kvinder på måder der er meget mere alvorlige end følelsen af udmattelse om dagen, generel irritabilitet, og besvær ved at koncentrere sig.

En af Lees undersøgelser påviste nemlig at førstegangsmødre, der sover under 6 timer om natten, var 4,5 gange mere tilbøjelige til at føde ved kejsersnit. At længden på deres fødsel var i gennemsnit 10 timer eller længere sammenlignet med førstegangsmødre, der sov 7 timer eller mere.

“Kvinder har virkelig brug for at gå tidligere i seng, når de er gravide,” siger Lee. Kvinder har brug for at hvile sig mere, og kan ikke nøjes med den samme mængde søvn som før de blev gravide, påpeger hun.

Graviditet og træthed

Forskerne forsøger stadig at forstå årsagerne til at graviditet gør kvinder så udmattede, siger Lee.

Men til en vis grad er den træthed der er forbundet med graviditet, hormonelt betinget, siger hun. I graviditetens tidlige faser begynder niveauet af progesteron at stige.

“Progesteron er et hormon, der gør kvinden rolig og afslappet, og nogle kvinder kan fortolke disse ændringer som træthed,” siger Lee.

Udover den hormonelle indflydelse kan en del af den søvnighed, kvinder føler i de tidlige stadier af graviditeten, også være fysiologisk forårsaget. Livmoderen bliver nemlig større og fostret vokser, samtidig med at kvinden tager på i vægt og ophober væske under graviditeten.

Disse forandringer betyder at kroppen arbejdere hårdere, idet moderkagen dannes med henblik på at nære det voksende foster, blodtilførslen øges, og hjertet slår hurtigere.

Følelsesmæssige faktorer kan også spille en rolle. Den spænding og forventning, der er forbundet med at få et barn, såvel som nervøsiteten for at blive mor og angsten for selve fødslen, kan alt sammen virke stressende og få kvinden til at føle sig ualmindeligt træt.

Her følger en lille oversigt over hvad du kan forvente i løbet af din graviditet:

Søvn og første trimester

I graviditetens første måneder kan et stigende progesteronniveau ikke blot gøre dig søvnig, men være medvirkende til den hyppige tissetrang, som også kan forstyrre søvnen og dermed bidrage til trætheden.

Du bør på den anden side ikke undlade at indtage rigeligt med væske om dagen, blot for at reducere dine natlige ture til toilettet. Vand og andre væsker er vigtige til at forebygge forstoppelse og overdreven hævelse, som er to almindelige gener forbundet med graviditet. Men du kan prøve at reducere væskeindtaget om aftenen.

Under de natlige ture til toilettet, kan du bruge natlamper i stedet for at tænde det stærke lys på badeværelset, som kan gøre det sværere at falde i søvn igen.

Endnu en faktor der kan berøve dig din søvn, er kvalme, nærmere bestemt morgenkvalme. Modsat hvad navnet antyder kan morgenkvalme indtræffe når som helst, både nat og dag. For at afhjælpe kvalmen spiser mange kvinder kiks eller morgenmadsprodukter uden mælk, inden de står op om morgenen.

Dine bryster kan også føles mere ømme og sarte under graviditeten, hvilket gør det vanskeligt og ukomfortabelt at sove på maven.

Du kan også føle dig varm eller ligefrem få hedeture, når du sover under graviditeten, på grund af et øget stofskifte. Det kan derfor være rart at have en ventilator at køle dig ned med.

Det ikke blot den man deler seng med der kan snorke. Det er ikke ualmindeligt at snorke, mens man er gravid, og det kan starte i første trimester hos kvinder der allerede er overvægtige eller har allergier.

På grund af de mange mulige søvnforstyrrelser under graviditeten, er det derfor en god ide at sove til middag, så længe du stadigvæk kan falde i søvn om aftenen, siger Lee. Men undgå at tage sovepiller eller endda kosttilskud, der virker sløvende, såsom melatonin, mens du er gravid. 

Søvn og andet trimester

Graviditetens andet trimester er som regel det letteste en kvinde, siger Lee. Alting jævnes ud, og forandringer sker ikke helt så hurtigt.

Hun forklarer, at de hormonelle forandringer, som indtræffer brat i det første trimester, udjævnes i den andet trimester for så at stige brat igen i tredje trimester. 

I andet trimester kan du få kramper i benene om natten. Og visse gravide kvinder kan, især hvis de har anæmi og mangler jern, få uro i benene om aftenen i denne trimester, som så bliver mere alvorligt i tredje trimester. Denne tilstand, hvor der opstår uro i benene, kan forekomme både når du sidder eller ligger, og den kan være meget ubehagelig.

Den eneste måde at finde lindring på er tit at gå lidt omkring, siger Lee, men så er det ikke altid at kvinden kan falde i søvn igen.

Halsbrand er endnu et problem, der kan holde dig vågen om natten. Efterhånden som graviditeten skrider frem, og livmoderen bliver større, kan den presse på mavesækken, så halsbrand forekommer hyppigere.

Den bedste stilling for kvinder, der får halsbrand under graviditeten, er nok at sove på venstre side med bøjede knæ, siger Lee. Visse kvinder kan også prøve at sove med hævet hoved-ende eller med hovedet på en stor stak puder for at lindre sure opstød.

Søvn og tredje trimester

En undersøgelse viser at slutningen af graviditeten kraftigt påvirker en kvindes søvnkvalitet. Hun har sværere ved at falde i søvn, og hun vågner hyppigere om natten og tidligere om morgenen, sammenlignet med midt under graviditeten.

Efterhånden som hendes mave bliver større og fostret vokser og bliver mere aktivt, foreslår Lee at en gravid kvinde bør sove i hvilken som helst komfortabel stilling, hun kan finde.

Hun anbefaler dog at en vordende mor ligger så lidt som muligt på ryggen, fordi den tunge livmoder kan trykke på nerverne i rygraden og på en af de store vener (inferior vena cava), der transporterer blod mellem underkroppen og hjertet.

Det anbefales at en gravid kvinde sover på venstre side, hvilket kan forbedre tilførslen af blod og næringsstoffer til fosteret, og til kvindens hjerte, livmoder og nyrer.

Brug puder til at skabe en mere komfortabel stilling. Læg én mellem knæene, en anden under maven og en tredje bag ryggen til at støtte og lindre smerter, anbefaler Lee.

Snorken er også mere almindelig i graviditetens tredje trimester, som resultatet af øget vækst og en ofte mere tilstoppet næse. Hun anbefaler at kvinder med tilstoppet næse bruger næsestrips til at hjælpe med at holde næseborene åbne og forbedre vejrtrækningen om natten.

En undersøgelse viste, at kvinder, der begynder at snorke under graviditeten, kan være mere udsatte for graviditetsrelateret forhøjet blodtryk og præeklampsi, en tilstand, der giver forhøjet blodtryk under graviditeten, sammenlignet med vordende mødre, der ikke snorker. 

Vi håber at denne liste med råd kan lette din graviditet.

Så husk at få søvn nok!

 

 

0