Din babys udvikling - del 3 - Læs og synd for din baby

Din babys udvikling - Del 3

Syng og læs for din baby

 

Det er ny viden at selv i moders mave kan et barn registrere og genkende kompliceret kommunikation såsom en historie. Hvis du ikke tror os, så læs denne beretning:

Greensboro, North Carolina. Omkring fyrre år efter at hans første bøger fandt plads på bogreolerne, kan den amerikanske børnebogsforfatter, Dr. Suess, stadig tryllebinde de mindste med sine fortællinger. Men der har meldt sig nogle nye medlemmer ind i Dr. Seuss’ fanklub, som har begejstret de forskere der interesserer sig for spædbørns udvikling. Lille Micaelan er et godt eksempel.

I modsætning til den almindelige tre-fireårige Dr. Seuss-fan, opstod Micaelan’s interesse før hun blev født! Hvad mere er: hun gav udtryk for sin interesse blot få timer efter hun havde taget sit første åndedrag. De forskere der overhovedet kunne finde på at spørge hende var Dr. Anthony DeCaspar og Dr. Melody Spence ved University of North Carolina i Greensboro. De havde udtænkt et eksperiment der skulle vise om indlæringen begynder før fødslen. Så de bad en gruppe gravide kvinder om at højtlæse en populær bog af Dr. Seuss, The Cat in the Hat, to gange om dagen, de sidste seks uger af deres graviditet. Inden for få timer efter fødslen, mens de var i færd med at amme, skulle de lade deres nyfødte bestemme hvilken historie de ville høre, den af Dr. Seuss, eller en anden. De nyfødtes afgørelse kunne bestemmes ved måden de diede på, og resultatet var tydeligt: De foretrak bestemt den de var ”vant” til. Og dermed understregede de at indlæringen og opfattelsen allerede begynder i moders liv. Det kan godt være at den ufødte ikke kan se sin mor, men den kan i sandhed høre hende.

Din baby er mere genial end du tror!

Vi må erkende at spædbarnets mentale udvikling, stadig er som et nyopdaget, vidtstrakt kontinent der skal kortlægges.

I de to sidste årtier er forståelsen af spædbarnets udvikling imidlertid øget voldsomt, og har afsløret fascinerende begavelser hos den nyfødte, som ovennævnte beretning giver os et lille indblik i.

Men at du kan stimulere selv dit ufødte barns hjerne, er ny viden!

Læs mere i artiklen Din babys fantastisk hjerne – del 1

Hvad kan du bruge det til?

Historien om lille Micaelan’s evne til at genkende en historie hun havde hørt før hun blev født, fortæller at det aldrig er for tidligt at stimulere din baby med sprogets nuancer, lyde og betydning. Jo før du begynder, og jo mere du gør det, desto bedre og mere langvarigt bliver barnets evne til at mestre sprog!

Hvordan kan du gøre? Vi vil gerne give dig tre gode metoder der beviseligt stimulere sprogets gave, allerede inden dit barn bliver født:

  1. Syng for dit barn – den beroligende atmosfære der opstår når man synger, kan dit barn mærke selv som foster. Og at ordene, din stemme, og rimene i de fleste sange stimulerer sproget er en overset fordel.
  2. Brug rimord – ord der rimer er beviseligt med til at styrke sproget, fordi barnet bliver opmærksom på sprogets opbygning. Inkludér derfor rimord i dine sange. Efter fødslen kan du fange hendes opmærksomhed med ord der rimer. Sæt billeder op i kravlegården, eller på en uro, af ting der rimer, som mand, spand, tand, har, kat, bat.
  3. Læs for dit barn – Det må gerne være de samme bøger du læser om og om igen. Det vil barnet også foretrække efter fødslen. Brug også gerne komplekse sætninger og ord.

 

Glæd dig over den dejlige tid hvor du kan føre disse stimulerende ”samtaler” med dit barn. Husk at det styrker dit forhold til hende, og undervurder ikke den mentale udvikling du allerede nu kan igangsætte.

God fornøjelse.

Oplysningerne er hentet fra bogen ”Baby Hjerner”. Bogen indeholder 36 sjove lege, og 74 forældretips der kan kickstarte din babys udvikling.

www.vidunderligeuger.dk ejes af forlaget Profic, CVR 17414097 - www.profic.dk - email profic@mail.dk - Telefon: 61853606 - Adresse: Gl. Stationsvej 1a, 8400 Ebeltoft - Læs vores Handelsbetingelser