Din Babys udvikling - Del 2

Kan din baby tælle?

 

Nej, ikke endnu, siger du måske. I så fald bliver du overrasket når du læser denne beretning fra University of Arizona.

Fem måneder gamle Erin skal til at vise sin far at hun er mere snild til regning end han forestiller sig. Hun ved det ikke selv, men hun er i gang med lidt simpel matematik. Det eneste hun skal gøre er at betragte et lille ”drama” i et dukketeater nogle få meter foran hende. Dette drama, skrevet af psykologen Karen Wynn fra University of Arizona, kan kaldes ”Den Magiske lille Mus”. Stykket går ud på følgende:

Tæppet går op til en tom scene. Pludselig fra højre side kommer en menneskehånd til syne der holder en lille legetøjsmus, Mickey. Hånden placerer blidt Mickey til venstre for midten og forsvinder igen. På dette tidspunkt vipper en skærm lavet af karton op, og skjuler Mickey. Han er der selvfølgelig stadig, men ikke synlig for publikum. Nu dukker den venlige hånd op igen, denne gang med Mickeys tvillingebror, Dickey. Hånden bevæger sig om bag kartonskærmen, holder en pause som for at stille Dickey fra sig, kommer til syne igen uden Dickey, og forsvinder. Så nu er der to mus bag skærmen! Eller sådan ser det ud, for enhver der forstår en smule matematik. Og det gør Erin! Ifølge Karen Wynn forventer Erin, uden på noget tidspunkt at have set de to mus ved siden af hinanden, at én genstand placeret ved siden af en anden giver to.

Men hvordan ved Wynn at Erin forventer at se begge mus bag skærmen? Det er meget simpelt. Næste akt i skuespillet går ud på at kartonskærmen vippes ned igen og afslører, ikke to mus, men en forladt Mickey, sidde helt alene på scenen. En person der ikke har fulgt med i dramaet, eller som ikke forstår logikken i begivenhederne til dette tidspunkt, ville ikke undre sig. Men ingen af delene er tilfældet med Erin. Når Erin kun ser én mus hvor hun forventer at se to, hæver hun øjenbrynene, spærrer øjnene op, og stirrer på mysteriet, som for at fortælle omverdenen på sin egen fem måneder gamle måde: ”Hej! Jeg kunne have svoret på at der var 2 mus bag den skærm for lidt siden!” Selvom Erin kun er fem måneder, og knap i stand til at sidde oprejst selv, forstår hun alligevel nok om hvordan verden fungerer til at regne ud at én plus én normalt giver to.

Din baby er et matematisk naturtalent

Karen Wynns arbejde med babyer som Erin viser at selv helt små spædbørn er disponeret for at tælle og forstå enkle regnestykker som addition og subtraktion.

Andre forskere har konstateret noget lignende:

  • I nogle forsøg, bemærkede ti måneder gamle babyer når antallet af genstande på nogle billeder blev ændret.
  • De bemærkede antallet af stavelser i ord. Forskerne nævnte en lang række tre stavelses ord for nogle babyer. Da de skiftede til to stavelses ord, blev babyerne straks opmærksomme på ændringen.
  • Nogle få dage gamle babyer blev præsenteret for en række billeder med genstande. Da de derefter hørte sekvenser med to trommeslag, fokuserede babyerne på billederne med to genstande. Når de hørte tre trommeslag fokuserede de på billederne med tre genstande.

Det som overrasker forskerne mere end babyernes evner, er deres utrolige interesse for antal og mængder. Det er faktisk dét som sætter forskerne i stand til overhovedet at lave disse observationer, for det er babyernes reaktioner de kan analysere: nysgerrighed når en mængde ændrer antal, overraskelse når noget ”ulogisk” finder sted, som eksemplet med Erin, og kedsomhed når der ikke sker noget nyt.

Så kan din baby tælle? Svaret er at babyer forstår mængdebegrebet! De kan endda lægge til og trække fra rudimentært... og de elsker det.

Det kan ikke betvivles at dygtighed indenfor matematik er vigtigere nu end på noget andet tidspunkt i menneskets historie. Så hvad kan du gøre for at give din baby ekstra hjernegymnastik på dette felt, som det i forvejen er så interesseret i?

Tips til dig som forælder

Det er ikke tilfældigt at de her nævnte tilfælde kun inkluderer meget små antal, helt præcis ét til tre. Det lader til at være råderummet for det medfødte mængdegenkendelsessystem. Det er de mængder vi kan ”se” uden at behøve at tælle, og det er den evne babyerne gør brug af. Derfor skal du især fokusere på mængderne ét, to og tre, og skift imellem dem. Det gør din baby bevidst om antallet.

  • Tag for eksempel den evigt populære kildeleg. Prøv at kilde dit barn i sæt af tre, som gentages fem eller seks gange, for derefter at skifte til sæt af to, eller omvendt. Du får sandsynligvis ikke noget ydre tegn på at hun har lagt mærke til forskellen, men tro os, det har hun.
  • Den samme strategi kan bruges på mange andre aktiviteter: ride på knæet, plaske med vand i badekarret, gyngeture.
  • Vi har brugt denne i vores familier: tag en dukke frem fra bag din ryg, fra skiftevis venstre og højre side. Gør det i et stykke tid, og lad så pludselig dukken komme frem tre gange fra den samme side, og vend derefter tilbage til det første mønster.

Glæd dig over den dejlige tid hvor du kan føre disse ”regnestykker” med din baby. Husk at det styrker dit forhold til hende, og undervurder ikke den mentale udvikling du allerede nu kan igangsætte.

God fornøjelse.

www.vidunderligeuger.dk ejes af forlaget Profic, CVR 17414097 - www.profic.dk - email profic@mail.dk - Telefon: 61853606 - Adresse: Gl. Stationsvej 1a, 8400 Ebeltoft - Læs vores Handelsbetingelser